Tytuł: Od wartości do działania. Przywództwo w czasach przełomowych
Autor: Sławomir Lachowski
Wydawnictwo: Studio EMKA
W opracowaniach poświęconych
zagadnieniom związanym z zarządzaniem można znaleźć wiele definicji
przywództwa, m.in. traktowanego w kontekście socjologicznym czy politologicznym.
Analiza samego pojęcia z punktu widzenia tych dziedzin nauki, pozwala połączyć
przywództwo z problemem władzy. Jednak ramy władzy i jej rodzaje są tak
pojemnym zagadnieniem, że wąskie zdefiniowanie pojęcia przywództwa przy pomocy
tej kategorii wydaje się niemożliwe.
Równie częste jest definiowanie
przywództwa jako procesu wywierania wpływu na ludzi. W przeszłość twierdzono
nawet, że o przywództwie można mówić w każdym przypadku, kiedy ktoś próbuje
wpływać na poglądy bądź działania innych osób w celu osiągnięcia konkretnych rezultatów
w życiu prywatnym czy zawodowym. Ostatnie lata przyniosły pewną modyfikację tej
teorii, formułując definicję przywództwa, jako umiejętności wpływania na ludzi
poprzez wyzwalanie ich siły i potencjału w celu umożliwienia im dążenia do
większego dobra.
Nieco inaczej do zagadnienia przywództwa
podchodzi Sławomir Lachowski, znany w Polsce menedżer, twórca mBanku i
MultiBanku, a także były prezes BRE Banku. Pytając „Gdzie się podziali ci wszyscy
przywódcy?”, zabiera czytelników w świat wartości, akcentując ich postępującą
dewaluację i – niestety – coraz mniejszą liczbę osób, które na miano przywódców
zasługują. Książka „Od wartości do działania. Przywództwo w czasach
przełomowych”, opublikowana nakładem Wydawnictwa Studio EMKA, to kolejna
zajmująca pozycja autora, która zmusza nas do krytycznego spojrzenia na
otaczającą nas rzeczywistość, prze czym nie tylko na sferę zawodową, ale i
arenę społeczno – polityczną. Otrzymujemy tym samym lekturę wartościowa, zmuszającą
do refleksji oraz do ewentualnej korekty zachowań, a także będącą doskonałą
baza do rozważań na zajęciach związanych z ekonomią i zarządzaniem.
W czternastu rozdziałach, które
składają się na cztery części książki, Lachowski zajmuje się zagadnieniem
przywództwa w kontekście wartości, osadzając je w czasach przełomu,
dynamicznych zmian i niepewności. To właśnie teraz, jak nigdy przedtem,
konieczne jest zwrócenie się ku uniwersalnym wartościom i uczynienie z nich
motywacji do działania i drogowskazów na drodze kariery oraz przewodzenia
innym.
W pierwszych dwóch rozdziałach autor
zajmuje się problemami przywództwa we współczesnym świecie, wytrąconym z
równowagi przez takie zjawiska jak kryzysu i cykliczne załamania gospodarki. Podkreśla
brak przywództwa politycznego mogącego sprostać wyzwaniom stawianym przez XXI wiek
i nawiązuje do osiągnięć takich postaci, jak Margaret Thatcher, Lech Wałęsa,
Karol Wojtyła czy John Fitzgerald Kennedy, zdeterminowanych w swoich czynach i
kierujących się wizją, która zdolna była inspirować tłumy.
Część druga książki porusza temat
złego i dobrego przywództwa, jego cech oraz przejawów. Lachowski identyfikuje
nawet kluczowe cechy, które są najbardziej szkodliwe dla otoczenia przywódcy,
tj.: nieudolność, nieumiarkowanie, hipokryzja, chciwość i korupcja, każdą z
tych cech dodatkowo popierając przykładami. Kolejna, trzecia część, odwołuje
się do przywództwa opartego na wartościach. Jest to swego rodzaju powrót do
źródeł, do niezwykłych przejawów przywództwa oraz jego personifikacjach w
postaci plejady bogów i herosów, postaci ze Starego Testamentu, filozofów i
władców. Autor nawiązuje również do wartości, które – jak pisze Lachowski : „przedsiębiorstwom
dają szansę na nieśmiertelność” i podkreśla, że zysk jest celem działalności
gospodarczej, ale wcale nie najważniejszym.
Końcowa, czwarta część książki, stanowi
przedstawienie pięciu zasad przywództwa przez wartości – doskonałość,
realizacja, odpowiedzialność, gotowość i angażowanie się. Autor podaje
przykłady stosowania tych zasad w życiu oraz w biznesie oraz podkreśla
pozytywne rezultaty ich uwzględniania przez firmy i kierujące nimi osoby.
Odwołanie się do wartości w procesie
zarządzania, a dokładnie przywództwa, zmusza nas do zajęcia stanowiska wobec
dowodów przedstawionych przez Lachowskiego. Książki „Od wartości do działania”
nie można przeczytać bezrefleksyjnie szczególnie, że wokół nas mnożą się przykłady
na to, że polscy przedstawiciele różnych branż, sektorów, a nawet świata
polityki już dawno zapomnieli czym są wartości, o ile kiedykolwiek nimi się
kierowali. Plastyczny język Lachowskiego, liczne przykłady – w tym te z „własnego
podwórka”, stanowiące odwołanie się do zawodowych doświadczeń autora sprawiają,
że publikację czyta się z zapartym tchem. Istotne jest to, że powinna być ona
literaturą obowiązkową nie tylko dla obecnie pełniących funkcje liderów,
menedżerów różnych szczebli, właścicieli przedsiębiorstw czy studentów
zarządzania, ale dla wszystkich zainteresowanych podniesieniem jakości życia.
Wszak każdy z nas może być przywódcą, co więcej – przywódcą kierującym się w
swoich działaniach zbiorem fundamentalnych wartości!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz