Tytuł: Doktryna Ateny
Autorzy: John Gerzema, Michael D`Antonio
Wydawnictwo: Studio EMKA
Jednym z
determinantów sukcesu organizacji jest styl zarządzania, podejście do
problemów, do zagadnienia komunikacji oraz zarządzania zasobami ludzkimi. Nie
bez przyczyny rozróżnia się model przywództwa oparty na tradycyjnych męskich
cechach, czyli sile, kontroli oraz nadmiernej ambicji, a także model oparty na
cechach kobiecych. Zmiana warunków ekonomicznych, spowodowana przede wszystkim kryzysem
gospodarczym, jaki w ostatnich latach dotknął niemal wszystkie kraje świata,
spowodowała zwrócenie się właśnie ku tym cechom kobiecym, reprezentowanym
zarówno przez same kobiety, jak i mężczyzn, który o zarządzaniu myślą w taki sposób,
jak kobiety.
Nie tylko
wspomniane załamanie rynków, ale również gwałtowny rozwój technologiczny
pociągający za sobą nieustanne zmiany warunków otoczenia, wymuszają na firmach
elastyczne podejście do wyzwań i oczekiwań, stawianych przez klientów. W
sytuacji niepewności, rosnącego znaczenia informacji płynących z otoczenia
wewnętrznego i zewnętrznego, wzrasta również rola komunikacji oraz współpracy
grupowej. Z nowymi wyzwaniami znacznie lepiej radzi sobie styl zarządzania
oparty na słuchaniu oraz kooperacji. Taki
trend obserwuje się przynajmniej w trzynastu krajach, wiodących prym w
światowej gospodarce.
Bestsellerowa
książka „Doktryna Ateny”, opublikowana nakładem wydawnictwa Studio EMKA,
wytycza kierunek, w którym podążają najprężniej rozwijające się państwa.
Publikacja stanowi interpretację wyników badań, przeprowadzonych przez Johna
Gerzemę, mówcę, konsultanta oraz autora wielu opracowań oraz Michaela D`Antonio
– autora i współautora wielu książek, zdobywcy nagrody Pulitzera (wspólnie z
dziennikarzami z „Newsday”). Autorzy
obserwowali podejście do przywództwa oraz efektywność danego stylu zarządzania
w krajach, takich jak: Brazylia, Chile, Chiny, Francja, Indie, Indonezja,
Japonia, Kanada, Korea Południowa, Meksyk, Niemcy, USA i Wielka Brytania. Prowadzone
od lat analizy wykazały, że ludzie mają już dosyć świata, w którym dominują
cechy męskie. Co więcej, „oczekują większej obecności w biznesie, polityce i życiu
społecznym cech określonych jako kobiece – w tym intuicji, współpracy, lojalności,
oryginalności, kreatywności czy elastyczności”.
W kolejnych
rozdziałach książki dowiadujemy się, w jaki sposób te cechy kobiece przejawiają
się w poszczególnych krajach i przedsięwzięciach. Co więcej, choć książka
dotyczy głównie przywództwa, jego postrzegania oraz efektywności zarządzania,
to nie sposób również nie docenić wpływu cech kobiecych na wszystkie sfery
naszego życia. Pierwszym etapem inspirującej podróży, w którą zabierają nas
autorzy, jest Wielka Brytania. Poznamy tam między innymi Vinay Guptę oraz Toma
Wrighta, oferujących samochody na wynajem, sukces przedsiębiorstwa opierających
na założeniu, że „ludzie są z gruntu uczciwi”, a także Katie Mowat, założycielkę
serwisu łączącego konsumentów z dziewiarkami, wykonującymi na zamówienie
czapki, szaliki i inne wyroby z wełny, które można zaprojektować samodzielnie
za pośrednictwem Internetu. Odwiedzimy również Islandie zmagającą się z
problemami gospodarczymi, zmęczoną tradycyjną polityką i niepewnością co do przyszłości
oraz Izrael, gdzie poznamy niezwykłą Ornę Barbivai, jedyna kobietę generała w
Siłach Obronnych. W Japonii przekonamy się, jak kobiece cechy charakteru
pomogły znaleźć schronienie tysiącom ofiar trzęsienia ziemi w 2011 roku, kiedy
to fale tsunami uderzyły w główną wyspę Archipelagu Japońskiego, zabierając ze
sobą ponad dziewiętnaście tysięcy osób. Ci, którzy przeżyli, utracili dach nad
głowa i dorobek całego życia, ale mieli szansę podnieść się, dzięki studentowi Keio
University, Kohei Fukuzakiemu. Uruchomił on stronę kontaktującą ze sobą tych,
którzy chcieli użyczyć swojego domu poszkodowanym i tych, którzy bezpiecznego
kąta poszukiwali. W Kolumbii i Peru zetkniemy się z przemocą, ale i determinacją
obywateli, walczących o ich ocalenie. Poznamy także szczegóły serii inicjatyw,
mających na celu poprawę kondycji państw, między innymi budowę sieci
Metrocable, łączącej odizolowane dzielnice miasta Medellin z dzielnicami
biznesowymi. Dowiemy się również, że zarówno w Medelin, jak i w całej Kolumbii,
kobiety przewodzą wielu organizacjom, zajmującym się niezwykle ryzykownymi
zadaniami, w tym nawiązywaniem kontaktów z członkami gangów i proponowaniem im
alternatywy dla takiego sposobu życia.
Odwiedzamy
również Kenię, której podstawa gospodarki jest drobne rolnictwo, z którego
utrzymuje się ponad połowa ludności kraju. Przyglądamy się działalności farmy
J`a, który stawiając na maniok i nowe technologie zdołał zapewnić sobie i sąsiadom
stałe dochody oraz poznajemy Rose Goslinger, udzielającą J`owi wsparcie w
procesie podejmowania ryzyka. To za jej sprawą możliwe było nabywanie przez rolników
produktów finansowych; wprowadziła również ubezpieczenia rolne.
W Indiach,
gdzie do dziś funkcjonuje system kastowy, spotykamy Manjuli Pradeep, której udało
się ukończyć studia na kierunku praca socjalna, mimo iż jeszcze do niedawna
mogłaby co najwyżej czyścić latryny. Pełni ona funkcję prawnika występującego w
imieniu mniejszości, a jej działania otwierają różnym grupom społecznym drogę
do opieki socjalnej i uczestnictwa w życiu gospodarczym. Z kolei w Chinach,
Flora Lan wyjaśnia, w jaki sposób inżynierowie, projektanci, handlowcy i
pedagodzy mają szansę zyskać na promowaniu ekologii. Odwiedzając Niemcy,
Szwecję i Belgię, zapoznajemy się między innymi z niekonwencjonalnym pomysłem
Marii Ziv, dyrektorki marketingu narodowego biura turystycznego VisitSweden,
która przekazała zarządzanie oficjalnym profilem kraju na Twittterze, w ręce
obywateli. Przekonamy się ponadto, w jaki sposób w Bhutanie miejscowa kultura
wspiera wzajemny szacunek oraz poznamy stan realizacji jednego z głównych celów
rozwoju kraju, którym stało się podniesienie wskaźnika „szczęścia narodowego
brutto”.
Roczna
podróż, której podsumowaniem jest właśnie „Doktryna Ateny”, pozwoliła autorom
publikacji przekonać się, że najbardziej innowacyjne przedsięwzięcia, czy to
biznesowe czy społeczne, były podejmowane właśnie przy wykorzystaniu kobiecych
cech. Co więcej, często efektywne modele biznesowe angażowały nie tylko samych
pomysłodawców, ale również klientów oraz obywateli, zmieniając istniejącą rzeczywistość
na lepsze. Tym samym, John Gerzema oraz Michael D`Antonio stworzyli nieocenione
źródło inspiracji, zarówno dla biznesmenów, polityków, studentów, jak i
wszystkich zainteresowanych tematem. To nie tylko fascynująca lektura, ale
również obraz tego, w jaki sposób kobiecy styl zarządzania i „miękkie” cechy
charakteru, prowadzące do kooperacji, a także efektywnej komunikacji, oswajają
ciągle zmieniającą się rzeczywistość. I choć – jak stwierdzają autorzy –„wartości zgodne ze stylem Ateny nie
gwarantowały (…) ostatecznego sukcesu, jednak uczciwość, energia, ciekawość i
kreatywność, które wykorzystywali w poszukiwaniu trwałych rozwiązań, były
niezwykle inspirujące. Pozwalały nam przypuszczać, że obecny kryzys zaowocuje
pojawieniem się inicjatyw bardziej ludzkich i otwartych, które jednak odniosą
sukces”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz