Tytuł: BIG DATA. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie
Autor: Viktor Mayer-Schönberger, Kenneth Cukier
Wydawnictwo: MT Biznes
Żyjemy w świecie nowych technologii, a
postęp wymusza nieustanne zmiany, zarówno w sferze działania, jak i myślenia. Na
rynku pojawiają się miliony nowych produktów, każdego dnia upadają setki firm,
które nie są w stanie dorównać konkurencji bądź też zaspokoić potrzeb coraz
bardziej wymagających klientów. Dlatego też, jeśli chcemy odnaleźć się w tym
gąszczu informacji nas otaczających, jeśli nie chcemy, by technologia stała się
naszą zgubą, konieczne jest przyznanie i akceptacja faktu, iż jesteśmy częścią społeczeństwa
informacyjnego. Konieczne jest tym samym dostrzeżenie fenomenu, jakim jest big
data.
Czym jednak jest dokładnie to tajemniczo
brzmiące określenie? Big data nie ma precyzyjnej definicji, bowiem w czasach
gwałtownego postępu i przetwarzania miliardów informacji w każdej minucie,
żadna definicja nie może taka być. Jednak podejmując próbę przybliżenia
zjawiska można stwierdzić, że big data jest zdolnością społeczeństwa do
korzystania z dostępnych informacji w taki sposób, by możliwe było lepsze
zrozumienie rzeczywistości. Big data pozwala nam przewidzieć, w jakim tempie i
na jakim obszarze będzie rozwijała się epidemia choroby, jak będą kształtowały
się ceny biletów i kiedy warto je zakupić, a także odpowiada na dziesiątki
innych pytań, co wymaga dokładnej analizy danych.
Termin big data i wszystko, co się z nim
wiąże, ostało opisane w fascynującej książce opublikowanej nakładem wydawnictwa
MT Biznes. „BIG DATA. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie”,
to książka która otwiera nam oczy na przemiany zachodzące we współczesnym świecie
i która ułatwia nam podejmowanie decyzji oraz działanie. Autorzy, Viktor
Mayer-Schönberger oraz Kenneth Cukier, traktują omawiane zjawisko w kategoriach
rewolucji, przełomu, który niepostrzeżenie dokonał się na naszych oczach. Uważają
oni, że „termin ten obejmuje to, co może być zrealizowane w dużej skali, a nie
może być wykonane w małej, w celu uzyskania nowej wiedzy lub stworzenia nowej
wartości w sposób, który zmieni rynki, organizacje, relacje między rządami a
obywatelami itd.”.
Big data jest początkiem wielkiej transformacji,
zmiany, która już się rozpoczęła i której nie da się powstrzymać. W dziesięciu
rozdziałach książki, autorzy zawarli dokładny opis tego, jaki jest przebieg
tego zjawiska oraz w jaki sposób możemy go wykorzystać, by lepiej funkcjonować
nie tylko na konkurencyjnym rynku, ale i w całym naszym życiu. Technologia i
związana z nią ilość mniej lub bardziej użytecznych informacji generowanych każdego
dnia, stanowi wyzwanie dla naszej interakcji z otoczeniem. O tym jak wygląda
teraźniejszość, w której przewidywanie już opiera się na big data, dowiemy się
w rozdziale pierwszym, omawiającym zmiany w metodach analizy informacji. Rozdział
drugi zwraca uwagę na ilość analizowanych danych, co najczęściej zwalnia nas z konieczności
zachowania dużej dokładności, o czym przeczytamy w rozdziale trzecim.
Obserwowanie dużo większego spektrum pozyskiwanych
z różnych źródeł informacji wymusza na nas odejście od powszechnego dotychczas
poszukiwania przyczyn określonego zjawiska. Mimo iż jesteśmy zaprogramowani na
myślenie przyczynowo-skutkowe, big data wymusza skupienie się na schematach i powiązaniach
pomiędzy danymi Umożliwi to zrozumienie danego zjawiska i zinterpretowanie komunikatu,
że COŚ się dzieje, zaś taka wiedza wystarcza w zupełności do podjęcia działań. Na
tych powiązaniach, korelacjach, Mayer-Schönberger oraz Cukier skupiają się w
rozdziale czwartym, zaś kolejny rozdział opisuje proces danetyzacji, czyli
zbierania informacji o wszystkim. Dzięki takiemu działaniu możliwe jest
wykorzystanie danych w zupełnie inny niż dotychczas sposób, a w konsekwencji –
wytworzenie nowej jakości uzyskiwanych informacji.
W rozdziale szóstym i siódmym dokonana
została analiza wpływu zjawiska big data na naturę biznesu, rynków i społeczeństwa.
W kolejnym z rozdziałów autorzy zaznaczają jednak, że pomimo pozytywnych zmian
pod wpływem big data, istnieją również pewne zagrożenia. Są one związane przede
wszystkim z przetwarzaniem danych osobowych, a dokładnie z możliwościami dokonania
identyfikacji osoby, której te dane dotyczą. Big data nie tylko zwiększa ryzyko
utraty prywatności, ale i zmienia charakter tego ryzyka, co zmusza do
poszukiwania nowych rozwiązań w zakresie ochrony. Ponadto, zjawisko to
ogranicza naszą prywatność, a także stwarza złudne wrażenie, że możemy polegać
na liczbach, które przecież bywają zwodnicze. Zmiany w generowaniu i przetwarzaniu
informacji pociągają za sobą konieczność budowy modelu ochrony prywatności, o
czym przeczytamy w rozdziale dziewiątym. Kolejny, ostatni już rozdział, pozwoli nam na snucie domysłów, jak będzie
wyglądał świat w przyszłości. Rewolucja big data to przecież dopiero początek
przemian …
Autorzy otwierają nas na prawdopodobieństwo
wystąpienia sytuacji, że to algorytmy będą stanowiły podstawę podejmowania każdej
decyzji, zarówno jeśli chodzi o prawdopodobieństwo wystąpienia u kogoś ataku
serca (za czym idzie konieczność zapłaty wyższej stawki ubezpieczenia) czy
ryzyka nie zapłacenia raty kredytu (którego w efekcie bank po prostu nie
udzieli). Co więcej, być może sprawdzi się scenariusz rodem z filmów science
fiction, czyli prewencyjne aresztowania osób, które mogłyby popełnić w
przyszłości przestępstwo.
Zaniepokojony? I słusznie, jednak unikanie
tematu nie zmieni tego, że big data stała się faktem. Jedyne co możemy zrobić,
to zapoznać się z książką Mayer-Schönbergera oraz Cukiera, zaakceptować
zaistniałe zmiany i wykorzystać je z pożytkiem dla siebie. To czyni pozycję „BIG
DATA” lekturą niezbędną dla wszystkich, którzy chcą być świadomym tego, co
dzieje się w otaczającej nas rzeczywistości, dla studentów, polityków, osób prowadzących
działalność gospodarczą. Praktycznie dla wszystkich, bowiem każdy z nas każdego
dnia odbiera informacje, koduje je, przetwarza, przesyła dalej, wyciąga z nich
wnioski, podejmując na ich podstawie właściwe
(lub nie) decyzje.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz