Tytuł: Mądrzej, szybciej, lepiej. Sekret efektywności
Autor: Charles Duhigg
Wydawnictwo: PWN
Co odróżnia ludzi sukcesu od tych, którzy mimo starań nie potrafią wspiąć się ponad pewien pułap? Dlaczego jedni osiągają założone cele, inni zaś rezygnują przy pierwszych porażkach? Dlaczego pomimo wysokiego IQ nie zawsze udaje nam się skończyć wybrany kierunek studiów czy znaleźć satysfakcjonującą pracę? Na te pytania nie tylko wielu czytelników chciałoby poznać odpowiedź, ale i rzesze naukowców zajmujących się badaniem efektywności, procesami grupowymi czy działaniem mózgu w określonych okolicznościach. Okazuje się, że klucz do tej zagadki tkwi w koncentracji i komunikacji, choć jego użycie jest bardziej problematyczne, niż się wydaje, zaś rządzące naszym zachowaniem mechanizmy wielokrotnie działają przeciwko nam.
O tym, jak stać się bardziej produktywnym, jak zarządzać zespołem, by stał się on efektywny, jak osiągać założone cele i jak generować pomysły, przeczytamy w fascynującej książce autorstwa Charlesa Duhigga „Mądrzej, szybciej, lepiej. Sekret efektywności”. Opublikowana nakładem wydawnictwa PWN książka jest wynikiem wytężonej pracy autora, który docierając do materiałów źródłowych, analizując setki różnorodnych zachowań i osiągnięć poszczególnych firm, zespołów czy indywidualnych osób, poszukiwał odpowiedzi na pytanie o sekret produktywności. Powstała w ten sposób książka, jest nie tylko interesującą lekturą, ale i dostarcza nam bodźców do zmiany, do identyfikacji swoich słabych stron, a także do modyfikacji swoich zachowań. Przystępny język lektury (mimo jej naukowej wymowy) i zapadające w pamięć, bazujące na emocjach przykłady (jak choćby ten dotyczący przyczyn katastrofy samolotu Air France 447), zaciekawią i zainspirują nie tylko menedżerów pragnących zwiększyć wydajność swoich zespołów roboczych czy poprawić jakość wykonywanej przez nich pracy. To również książka dla osób borykających się z problemem braku celu, dla mających kłopoty z zarządzaniem sobą w czasie - tak naprawdę dla każdej osoby zainteresowanej szeroko pojętym samorozwojem.
Złożona z ośmiu części książka odsłania przed nami kolejne aspekty zjawiska produktywności, przekonuje, jak ważna jest koncentracja oraz elastyczne reagowanie na zachodzące w otoczeniu zmiany. W rozdziale pierwszym czytamy o roli motywacji w procesie uczenia się i efektywnego wykonywania obowiązków. Autor opisuje niezwykłe przypadki zmian zachowania, polegające na drastycznym spadku zainteresowania otaczającą rzeczywistością, a występujące w powiązaniu ze zmianami w prążkowiu, części kresomózgowia, odpowiedzialnej za przekazywanie impulsów z kory przedczołowej warunkującej podejmowanie decyzji. Dowiadujemy się również, że działalność na własny rachunek podejmują częściej te jednostki, dla których ważne jest samostanowienie, które wykształciły w sobie umiejętność modelowania własnej motywacji, które doskonale wiedzą, jak ustalać priorytety i planować swój czas. Rozdział drugi zajmuje się kwestiami efektywnych zespołów. Na podstawie przypadku młodej studentki, grup roboczych w Google, czy też obsady programu Saturday Night Live, autor dowodzi, jak wielkie znaczenie dla sukcesu zespołu ma kultura organizacyjna, entuzjazm i wsparcie, możliwość wyrażenia przez każdego członka zespołu własnego zdania.
Niezwykle frapujący jest rozdział trzeci, który uświadamia nam, jak poważne mogą być konsekwencje tak zwanego myślenia reaktywnego, czyli pewnego stopnia zautomatyzowania. Pomimo oczywistych zalet, mechanizm uruchamiający się w sytuacji zagrożenia może niestety przesłonić nam niekiedy zdrowy rozsądek. Jako przykład Duhigg podaje zachowanie załogi lotu Air France 447, której paniczne reakcje na sygnał alarmowy, doprowadziły do katastrofy Airbusa, uważanego za maszynę bezawaryjną. Przykład ten ściśle jest powiązany z badaniami nad zagadnieniem podejmowania decyzji w sytuacji podwyższonego stresu i pod presją czasu. W kolejnych rozdziałach poznamy znaczenie wyznaczania celów, wzorując się między innymi na GE i przekonamy się, jakie efekty dają cele rozpisane metodą SMART, a jakie - cele "gigantyczne". Dowiemy się również, jak istotną kwestią jest kultura organizacyjna i poznamy jej pięć głównych kategorii, z kulturą gwiazdorską na czele.
O tym, że brak decyzji jest najgorszą decyzją, przekonał się już niejeden przedsiębiorca. Jak jednak dokonywać tych właściwych wyborów i czym się kierować? Autor pisze o tym w części szóstej, w której - na podstawie analizy karcianych rozdań - przekonuje, że ważniejsze niż rezultat konkretnego rozdania są szanse na ogólną wygraną w dłuższej perspektywie. Co więcej, Duhigg zdradza nam również sekret sztuki podejmowania lepszych decyzji zauważając, iż „nie nauczymy się przepowiadać przyszłości (…), jeśli nie będziemy mieć styczności z odpowiednio dużą liczbą sukcesów i porażek”. O kreatywności rodzącej się z desperacji i o tym, co wspólnego z pomysłowością ma „Kraina lodu” dowiemy się z kolejnej części, traktującej o uruchamianiu procesu twórczego. Ostatnia, ósma część, przybliża nam natomiast zagadnienia związane z przyswajaniem informacji i z przekształcaniem zdobytych danych w wiedzę.
Każdy rozdział książki wzbogaca nas o cenne spostrzeżenia, które możemy wykorzystać w codziennym życiu i planowaniu działań, zaś plastyczne opisy przypadków wykluczają jakiekolwiek wątpliwości interpretacyjne i sprawiają, że określone mechanizmy zachowań zapadają nam głęboko w pamięć. Książkę warto przeczytać co najmniej dwukrotnie, koncentrując się przy tym szczególnie na tych problemach i reakcjach, które mogą stanowić przyczyny osobistych niepowodzeń i nieefektywnych działań podległych zespołów. Uważna lektura „Mądrzej, szybciej, lepiej” może znacząco odmienić nasze życie, może stanowić podpowiedź na wielu etapach naszej drogi zawodowej. Poruszanie się po książce ułatwia aneks, stanowiący niejako podsumowanie kolejnych rozdziałów, a przy tym dowód na działanie poszczególnych mechanizmów i technik przywołanych w książce.
Celem Duhhiga było stworzenie książki o tym, w jaki sposób odnieść naukowe odkrycia dotyczące efektywności do codziennego życia. Już samo powstanie publikacji jest dowodem na to, że sekretem sukcesu jest między innymi koncentracja o której pisze autor oraz automotywacja. Tym samym i my możemy skorzystać z praktycznej wiedzy zawartej w publikacji i już od dziś wdrożyć korzystne zmiany w naszym życiu i w naszych firmach!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz