Tytuł: Trening Kreatywności. Podręcznik dla Pedagogów, psychologów i trenerów grupowych
Autor: K.J.Szmidt
Wydawnictwo: HELION
Co by było, gdyby okazało się, iż
palenie papierosów podwyższa zdolności pamięciowe? Co by było, gdyby wykryto środek
farmakologiczny zapobiegający zdradzie? Co by było, gdyby stolicę przeniesiono
do Krakowa? To zaledwie kilka pytań pobudzających zarówno płynność, giętkość,
jak i oryginalność myślenia, które w treningu twórczości znane są jako
zawieszanie praw fizyki. Tylko kilka,
bowiem całą resztę pytań i specjalnych ćwiczeń pobudzających kreatywność, możemy
znaleźć w książce „Trening Kreatywności. Podręcznik dla Pedagogów, psychologów
i trenerów grupowych”. Opublikowana
przez wydawnictwo HELION książka Krzysztofa J.Szmidta, jest drugim, poszerzonym
wydaniem, cieszącej się niesłabnącą popularnością zbioru.
Autor, profesor nadzwyczajny
Uniwersytetu Łódzkiego, kierownik Zakładu Pedagogiki Twórczości, we wstępie
przybliża pojęcie kreatywności i akcentuje konieczność pobudzania postaw
twórczych. Nie mamy jednak do czynienia z podręcznikiem akademickim, a
praktyczną książką, którą można wykorzystać do konstruowania treningu kreatywności.
To pozycja obowiązkowa nie tylko dla pedagogów twórczości, ale i dla trenerów i
szkoleniowców, nauczycieli wszelkich specjalności, a także studentów
pedagogiki. Wiele z tych ćwiczeń jest dobrze znanych, z kilku z nich sama
korzystałam na prowadzonych przez siebie
zajęciach. Za każdym jednak razem, przygotowując się do lekcji, spędzałam kilkadziesiąt
minut poszukując takich propozycji, które rozbudziłyby zdolność twórczego
rozwiązywania problemów czy myślenia kombinacyjnego. Dzięki pracy Szmidta
wszystkie te ćwiczenia zostały zebrane, a na dodatek autor zdołał je wypróbować,
dzięki czemu wzbogaca opis poszczególnych ćwiczeń o własne wnioski czy odpowiedzi
swoich studentów – te stereotypowe i te najbardziej pomysłowe, świadczące o
kreatywności.
Książka składa się z czterech części,
odpowiadających przyjętej teorii treningu kreatywności. Pierwsza z nich stanowi
krótki wprowadzenie w świat kreatywnych umysłów i pojęcia kreatywności. Autor
omawia również podstawowe założenia teoretyczno-metodyczne proponowanego
systemu ćwiczeń, opartego na koncepcji twórczości, rozwijanej przez angielską
uczoną, Margaret Boden.
Część druga zbioru, stanowi opis ćwiczeń
treningu kreatywności, rozpoczynającego się od „Rozgrzewki”. Ćwiczenia te mają
ułatwić uczestnikom koncentrację na przyszłych zadaniach twórczych, wprowadzić
klimat grupowy, a także stymulować operacje myślenia rozbieżnego. Krótkie,
proste ćwiczenia rozgrzewkowe zachęcają do myślenia i bawienia się myślą,
niemal niepostrzeżenie wprowadzając uczestników zajęć w proces generowania
twórczych pomysłów. Kolejnym krokiem są ćwiczenia pobudzające myślenie pytajne,
których celem jest stymulowanie zdolności dostrzegania problemów, formułowania
pytań i redefiniowania problemów, a także ćwiczenia myślenia kombinacyjnego i
transformacyjnego.
W trzeciej części „Kreatywność
zaawansowana – metody twórczego rozwiązywania problemów”, autor zawarł opis
ćwiczeń związanych z zaawansowanym poziomem kreatywności. Szmidt przybliża tu
metody heurystyczne, m.in. burzę mózgów i jej odmiany, metodę SCAMPER, czy
metodę lateralną de Bono.
Część czwarta, kończąca książkę, jest
opisem podstawowych zasad, które ułatwiają prowadzenie treningów. Autor nie
tylko omawia cechy dobrej grupy treningowej czy układy ćwiczeń, ale – korzystając
z własnego doświadczenia – dzieli się z czytelnikami normami postępowania dydaktycznego.
Książka „Trening Kreatywności.
Podręcznik dla Pedagogów, psychologów i trenerów grupowych” jest nie tylko
gotowym do użycia narzędziem, ale zbiorem cennych rad, informacji oraz
wskazówek. Dzięki temu prowadzący dane ćwiczenie dokładnie wie, jakich
rezultatów po wykonaniu konkretnego ćwiczenia należy się spodziewać, a także dostaje
gotowe wzory szablonów, schematów czy arkuszy, które wystarczy powielić, powiększyć
i na ich podstawie pracować z grupą.
Kolejność ćwiczeń prezentowanych przez
autora wynika ze stopnia ich trudności i złożoności. Klarowny sposób ich
prezentacji sprawia, że są zrozumiałe zarówno dla osoby prowadzącej trening,
jak i dla uczestników, a dodatkowo w opisach ćwiczeń znajduje się część zwana „archiwum”,
w której Szmidt umieszcza informacje o swoich doświadczeniach z danym ćwiczeniem,
spostrzeżeniach i rozwiązaniach podawanych przez uczestników prowadzonych przez
niego treningów.
Praca Krzysztofa J.Szmidta staje się tym
samym pozycją, której nie może zabraknąć w biblioteczce osób prowadzących zajęcia,
niezależnie od wieku uczestników grupy czy ich profilu zawodowego. Ponadto,
oddając w nasze ręce owoc wieloletniej pracy dydaktycznej, autor przekonuje, że
z nauczania można czerpać niekończącą się satysfakcję i inspirację, a także, że
… „twórczość cieszy!”
Recenzja została także umieszczona na stronach portalu Granice.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz