Tytuł: „Kobiety globalne w świecie start-upów. Rozmowy w Dolinie Krzemowej”
Autor: Marta Zucker
Wydawnictwo: PWN
Dolina Krzemowa w północnej części amerykańskiego stanu Kalifornia stanowi już od lat mekkę specjalistów z branży IT. W latach 50. XX w. rozpoczęto tu tworzenie centrum amerykańskiego przemysłu, przede wszystkim przemysłu komputerowego, które co roku przyciąga rzesze specjalistów, nie tylko pracujących na rzecz innych film, ale również próbujących sił jako niezależni specjaliści lub też przekuwających własne idee w start-upy. Czy w tym świecie jest również miejsce dla kobiet? Czy łatwo jest odnaleźć się w Dolinie Krzemowej? Jak wygląda finansowanie start-upów?
Na te wszystkie pytania odpowiada Marta Zucker, związana między innymi z firmą doradczą, która dotarła do kilku kobiet aktywnych na polu biznesowym i realizujących swoje pomysły zarówno pracując na rzecz innych start-upów, jak i swoich biznesów. Jej książka „Kobiety globalne w świecie start-upów. Rozmowy w Dolinie Krzemowej”, to sześć wyjątkowych i inspirujących rozmów, które nie tylko mają walor motywacyjny, ale i pokazują, w jaki sposób można zaistnieć w Dolinie Krzemowej, a także zwracają uwagę na potencjalne trudności, które – przy otwartym umyśle i wierze w pomysł – można pokonać. Po książkę sięgnąć powinny wszystkie kobiety, niezależnie od branży w jakiej działają, lub działać planują, bowiem pozycja opublikowana nakładem wydawnictwa PWN podkreśla coraz większą role kobiet nie tylko na rodzimym, ale i globalnym rynku. Lektura nie tylko jest kopalnią pomysłów, ale zwraca uwagę na różnice w podejściach owych kobiet, które nie wahały się przed podjęciem wyzwania i, nierzadko, skok na przysłowiowa „głęboką wodę”. Nie wszystkie rozmówczynie działają w branży nowych technologii, co tylko pokazuje, że na rynku jest miejsce dla wielu projektów wysokiej jakości, zaś szeroko pojęty rozwój sprzyja kreowaniu nowych pomysłów.
Publikację otwiera list autorstwa Ari Horie, założycielki i CEO Women`s Startup Lab – akceleratora w Dolinie Krzemowej. Pisze ona o braku kobiecych wzorców do naśladowania, o przedsiębiorczości rozumianej jako cecha osobowości, o strategii działania i znaczeniu lokalnego wsparcia. Zucker przedstawia nam z kolei siedem przebojowych kobiet, które nie boją się spełniać marzeń: Patrycje Slawutę, Ele Madej, Julię Krysztofiak-Szopę i Amelię Krysztofiak, Kate Scisel, Zuzannę Stańską oraz Kamilę Sidor. Wszystkie bohaterki opowiadają swoje historie, pełne cieni i blasków, ale świadczące o wytrwałości oraz o wierze w sukces.
Slawuta dzieli się z nami swoją pracą dotyczącą emocji oraz specyfiką warsztatów, podczas których „hakuje” ludzkie umysły. Poznajemy trzy główne założenia tych warsztatów, rozmawiamy na temat seksizmu w Dolinie Krzemowej oraz czynników aktywujących u kobiet poczucie wstydu. Madej wspomina swoje pierwsze kroki, sukcesy i porażki jej start-upów, a także ucieczkę z Doliny Krzemowej. Mówi również o inwestowaniu w start-upy oraz o wyznaczaniu priorytetów i pozwoleniu na ponoszenie porażek.
O biustonoszach i pierwszych polskich start-upach mówią Julia Krysztofiak-Szopa i jej siostra Amelia, założycielki Wellfitting, zaś Kate Scisel opowiada o swojej pierwszej spółce technologicznej, założonej jeszcze na studiach, o wadze pomysłu, sporze sądowym oraz rozwoju produktu. Niezwykle bliski mi jest temat poruszany przez Zuzannę Stańską, działającą na rynku sztuki i zajmującą się wprowadzaniem innowacji do muzeów. Z jej opowieści wyłania się nie tylko historia działalności o nazwie „Moiseum”, ale i wezwanie do pokonywania barier i podejmowania wyzwań. O tym, jak ważne jest spełnianie marzeń, o początkach Startup Weekend o porażkach w postaci Rybek podróżniczek i o Geek Girls Carrots mówi z kolei Kamila Sidor, która przybliża nam również ideę mentoringu oraz kreśli sylwetkę lidera.
„Warto wierzyć w siebie. Warto patrzeć, kogo trzyma się za rękę” – mówi Sidor i słowa te powinny nam towarzyszyć jeszcze długo po zakończeniu lektury. Podobnie zresztą, jak energia płynąca z publikacji autorstwa Marty Zucker, kolejnej już – po książce „Igrzyska talentów w Dolinie Krzemowej” – poświęconej funkcjonowaniu świata start-upów, choć tym razem dotyczącej kobiet i adresowanej przede wszystkim do kobiet. Powstała na bazie rozmów z kobietami biznesu, związanymi z Doliną Krzemową, książka motywuje do działania i wytycza kierunek działania oraz przekonuje, że start-upy są nie tylko firmami, ale i stylem życia. Może wkrótce staną się częścią naszej rzeczywistości?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz