Tytuł: PMO w biznesie. Wskazówki. Techniki. Historie sukcesów
Autor: Mark Price Perry
Wydawnictwo: PWN
O PMO słyszał już chyba każdy, kto zajmuje jakąkolwiek funkcję kierowniczą w organizacji. Zarządzanie projektami zostało już w pełni zaakceptowane i docenione, jako dziedzina wiedzy, która znacząco przyczynia się do usprawnienia funkcjonowania przedsiębiorstwa. Nastała wręcz moda na wdrażanie i rozwój PMO (Project Management Office), co powoduje, iż wiele jednostek organizacyjnych zaczyna nazwę tę wykorzystywać na swoje potrzeby. Warto jednak podkreślić, że Biuro Zarządzania Projektami (PMO) powinno mieć w swoich kompetencjach nie tylko zarządzanie projektami, lecz także utworzenie jednolitych zasad monitorowania i koordynacji projektów. Tymczasem błędne zrozumienie tego, jak powinien wyglądać rozwój działalności projektowej powoduje, że często próba wdrożenia zarządzania projektami, w tym powołania PMO do życia, okazuje się być fiaskiem. Dlaczego tak się dzieje?
Na to, jak funkcjonuje i jak funkcjonować powinno PMO, odpowiada Mark Price Perry. Jego książka „PMO w biznesie. Wskazówki, Techniki, Historie sukcesów”, opublikowana nakładem wydawnictwa PWN, to dowód na to, jak istotna jest pamięć o kilku kluczowych kwestiach w przypadku zarządzania projektami i jakie konsekwencje niosą za sobą błędy popełnione przed i trakcie wdrażania oraz funkcjonowania PMO. Jak dowodzi bowiem autor, z badań wynika, że Biura Zarządzania Projektami są w większości organizacji zamykane już po dwóch latach od momentu ich powstania. Dlatego też, pamiętając o tym, iż zarządzanie projektami jest niemal podstawą ewolucji przedsiębiorstwa, ważne jest prześledzenie przyczyn leżących u podstaw zarówno sukcesu PMO, jak i klęski w tej materii. Taką wiedzę pozwala nam zdobyć publikacja autorstwa Perry`ego, która powinna się znaleźć w biblioteczce każdego właściciela przedsiębiorstwa, menedżera czy studenta kierunków związanych z zarządzaniem – czy to zarządzaniem przedsiębiorstwem, czy projektami. To książka zarówno dla tych, w przedsiębiorstwach których PMO już funkcjonuje, jak i dla tych, którzy są w trakcie wdrażania zarządzania projektowego czy tworzenia Biura.
Publikacja składa się z dwóch części, z czego część pierwsza przedstawia spostrzeżenia i techniki PMO zorientowane na potrzeby biznesu. Zawiera ona próbę odpowiedzi na pytanie, gdzie tkwi problem, jeśli chodzi o funkcjonowanie PMO, dlaczego niekiedy Biuro się nie sprawdza. Autor dzieli się z nami swoimi przemyśleniami, opartymi na niemal dziesięcioletnim doświadczeniu we współpracy z dyrektorami nadzorującymi PMO wskazując, iż niekiedy zdefiniowane przez przedsiębiorstwo przyczyny porażki, są w istocie tylko symptomami kryjącego się głębiej problemu. Przedstawia również wyniki przeprowadzonych badań ankietowych nad PMO, a także stanowisko formalnego środowiska specjalistów od zarządzania projektami. Perry dowodzi też, że PMO może ponieść porażkę na wiele sposobów, a także prezentuje techniki tworzenia mandatu PMO.
Część druga książki zawiera natomiast inspirujące historie sukcesu PMO – niemal trzydzieści przykładów, jak Biuro powinno funkcjonować i jakie problemy biznesowe zostały przed nim przedstawione. Znajdziemy tu m.in. przykład PMO funkcjonującego przy premierze Grecji, Kostasie Simitisie, który postanowił być kierownikiem projektu kraju, PMO działającego w ramach Programu e-Rządu, dotyczącego Arabii Saudyjskiej czy też w rodzinnym hiszpańskim wydawnictwie, po wykupieniu przez Thomson Corporation, globalnego lidera w dostarczaniu publikacji specjalistycznych dla wielu branż. Autor przywołuje również przykłady wielu innych PMO, jak choćby w firmie Siveco Romania SA, w przedsiębiorstwie ubezpieczeniowym, w Urzędzie ds. Dróg i Transportu w Dubaju czy w Fujitsu Sweden, będącym częścią Fujitsu Company.
Wszystkie przytoczone w książce spostrzeżenia czy przykłady, zarówno porażek, jak i sukcesów, pozwalają czerpać wiedzę z doświadczeń innych i stosować najlepsze z możliwych rozwiązań. Książka ta została stworzona na potrzeby biznesu i zawiera przede wszystkim wiele wskazówek dotyczących działania w taki sposób, aby uchronić się przed perspektywą kolejnego nieudanego PMO. Jej lektura sprzyjać będzie nie tylko efektywnemu działaniu Biura, ale również poprawie jakości pracy w sferze stosowania technik zarządzania projektami i portfelem projektów, a także zachęca do współdziałania z członkami zespołu kierowniczego czy też pozostałymi uczestnikami procesu realizacji projektów w firmie. To konkretne informacje, które przekładają się na sukces zarządzania projektami, a co za tym idzie – na sukces przedsiębiorstwa!
Witam serdecznie,
OdpowiedzUsuńPiszę pod przypadkowym artykułem, poniewaz nie mogę znaleźć interesującej mnie literatury. Może akurat tutaj otrzymam pomoc... Interesuje mnie wycena znaku towarowego. Nie wiem na czym powinna polegać i poszukuję na ten temat wartościowych materiałów. Czy otrzymałbym jakiś polecony tytuł?
Proszę zerknąć G. Urbanek, Wycena aktywów
Usuńniematerialnych przedsiębiorstwa, PWE:-)